De Broodcampagne
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Nederlands Bakkerij Centrum Online lezen  |  Afmelden
Nieuwsbrief - De broodcampagne

april 2023
Ontwikkeling broodvolume
Het broodvolume (in-home + out-of-home) zit in de lift na twee Corona jaren. Afgelopen jaar steeg het volume met 3% van 783.935 duizend kg (2021) naar 807.292 duizend kg (2022). Goed nieuws dus, al groeit het volume minder hard dan beoogt mede door de huidige economische situatie. Ook het volkoren aandeel stijgt, in dit eerste jaar van de broodcampagne, van 52% voor de campagne tot 57% na het eerste campagnejaar. De impact report geeft het resultaat van één jaar campagne ‘Brood, goed verhaal’.
Bekijk de impact report 2022
Consumenten waarderen brood vanwege betaalbaarheid
Als onderdeel van de broodcampagne meet NBC onder consumenten de kennis, houding en het (aankoop)gedrag ten aanzien van brood. Wat waarderen mensen precies aan brood? Smaak, voedzaamheid, gezondheid en betaalbaarheid blijken dan bovenaan te staan. Vooral betaalbaarheid is het afgelopen jaar een belangrijker aspect van brood geworden. Consumenten kunnen de betaalbaarheid van brood meer waarderen, ook in deze dure tijd.
Lees verder

2023 startte met de Week van het Brood
Inmiddels ligt hij al weer een tijdje achter ons: de Week van het Brood. Een week waarin we in heel Nederland brood goed in de spotlight zetten. Zowel landelijk als regionaal besteedden media op tv, radio en online aandacht aan volkoren, vanwege de Week van het Brood. Samen met de online campagnes en posters op openbare plekken resulteerden dat in een miljoenen bereik. We hopen dat u de video’s, social media berichten en winactie materialen heeft kunnen gebruiken. Wij kijken terug op een succesvolle week en hopen op een vervolg in 2024.
Bekijk de resultaten
Insight #1: brood als eiwitbron
Bij brood denken mensen aan vezels, maar dat brood ook eiwitten levert is voor veel mensen nieuw. Maar wel een boodschap die hen aanspreekt, zo laten de campagnemetingen zien. Het ‘Sterke verhaal’ dat we maakten binnen de campagne gaat hierover. Komend jaar breiden we de boekenplank verder uit met nog een verhaal over eiwitten, bezien vanuit het perspectief van meer plantaardig en minder dierlijk.
Lees het Sterke verhaal
Aanhaakmomenten campagne
Ook dit jaar volgen via de website en social kanalen van Brood.net weer veel verhalen en prikkelingen. Een grote media boost volgt na de zomer met TV en social campagnes. En we haken aan bij andere events om brood goed op de kaart te zetten. Noteer vast onderstaande inhakers in uw communicatie kalender.
  • Media flight – wk 34, 35 (TV) + doorlopende social advertising t/m wk 37
  • Verspillingsvrije week – wk 37
  • Nationaal Schoolontbijt – wk 45
Het volledige activiteitenprogramma 2023
Op de boekenplank
Negen verhalen telt de boekenplank op dit moment. Allemaal vertellen ze kort en pakkend een goed verhaal over brood.
  • Succesverhaal - Wat de graankorrel zo volkoren maakt
  • Sterk verhaal - Over de superkrachten van brood
  • Onzinverhaal - De feiten op tafel
  • Kinderverhaal - Avonturen over brood met Kolletje & Dirk
  • Ontbijt van Thijs - Over boterhammen en een ruimteschip
  • Liefdes verhaal  - Een ode aan brood
  • Sterk verhaal - Hoe brood barst van de eiwitten
  • Reis verhaal - Van de volkoren korrel
  • Kleurrijk verhaal - Waarom je brood niet moet kiezen op kleur
Lees ze allemaal op broodgoedverhaal.nl
Over de broodcampagne
In 2022 en 2023 is in heel Nederland en België het goede verhaal van brood te
horen in de imagocampagne Brood, goed verhaal. Het imago van brood is onvoldoende met zijn tijd meegegaan. Om dit te boosten, geven we enerzijds tegengas op hardnekkige fabels en anderzijds zetten we “nieuwere” onderwerpen binnen het thema gezondheid en duurzaamheid op de kaart. NBC voert deze campagne uit voor en met hulp van de bakkerijsector. De campagnematerialen zijn door iedereen in de bakkerij gratis te gebruiken). Download ze vanaf de speciale downloadpagina.
Naar de downloadpagina
Contact
E-mail opties